Серія #2. Трансформація ринку природного газу: зауваження до Інформаційної платформи балансування Оператора ГТС

08 лютого 2019 року, м. Київ – До здійснення такої довгоочікуваної реформи на ринку природного газу України залишилося три тижні – відповідно до рішення НКРЕКП №1573 вже з 1 березня має бути здійснено перехід від місячного до добового балансування ГТС (газотранспортної системи). На Укртрансгаз, як Оператора ГТС України, покладена суттєва роль в цьому процесі. Зокрема – розробити і забезпечувати функціонування Інформаційної платформи добового балансування.
Наприкінці січня 2019 року Укртрансгаз запитав керівників компаній-учасників газового ринку в Україні та користувачів Інформаційної платформи, які позитивні зміни вже сьогодні для них є очевидними, а також що, на їхню думку, потребує подальшого доопрацювання. Про позитивні зміни та переваги – можна довідатися в ПЕРШІЙ частині матеріалу. Сьогодні ж ми публікуємо ДРУГУ – про коментарі щодо функціональності платформи і можливості щодо її розвитку.
ФУНКЦІОНАЛЬНІ ПИТАННЯ
Як в Платформі можна побачити причину «задвоєння» споживача – хто саме його хоче «вкрасти» від поточного постачальника?
У місячному балансуванні замовники послуг транспортування газу подавали номінацію (заявку на транспортування певного обсягу природного газу через ГТС) на конкретного споживача. Оскільки до 06.02.2019 року не були сформовані первинні Реєстри споживачів постачальників, інколи виникали «задвоєння» номінацій на одного споживача. У такому випадку для вирішення конфліктної ситуації постачальник мав підтвердити свою законність подавати номінацію вказаному споживачеві.
У добовому балансуванні – на основі поданих замовниками послуг транспортування номінацій/реномінацій на споживачів на лютий місяць (тобто місяць, що передує місяцю переходу на добове балансування) – Оператор ГТС провів первинну реєстрацію та сформував в Інформаційній платформі Реєстри споживачів постачальників. Тобто, подана одного разу і підтверджена Оператором ГТС номінація закріплює конкретного споживача за конкретним постачальником. В майбутньому відкоригувати реєстр можна буде лише надавши Оператору ГТС підтверджуючі документи про те, що споживач обрав/змінив свого постачальника. Таким чином, в добовому балансуванні постачальник не номінує споживача, оскільки вже створені відповідні реєстри споживачів за постачальниками.
Чи можна перейти на електронний документообіг з повною відмовою від паперових документів? Зокрема цікавить застосування актів приймання-передачі природного газу (VTP) з використанням ЕЦП (електронно-цифровий підпис). Адже наразі без паперових форм цих документів підтвердження номінації є неможливим.
Повна відмова від паперових документів – неможлива, адже це не завжди передбачено за українським законодавством. Що стосується актів приймання-передачі природного газу, то завантажити в Інформаційну платформу скани таких документів – не є проблемою. Проблема – перевірити та визнати їх достовірність. Тут виникає питання: як реалізувати підписання таких документів двома різними юридичними особами? Адже технологія ЕЦП за своєю суттю є одноосібним підписом. А також є законодавчий аспект – вирішення цього питання має концептуально бути відображеним у Кодексі ГТС України, бо інакше частина учасників ринку все одно залишиться незадоволеною і може звинуватити Укртрансгаз у недотриманні законодавства. Тож такі питання має повноваження вирішувати тільки Регулятор – НКРЕКП.
Чи можливо, щоб у Платформі відображалася інформація про наявний рівень фінансового забезпечення у постачальника?
Інформаційна платформа розроблена під вимоги Кодексу ГТС. Наразі Платформа функціонує у перехідному місячному режимі. А з переходом на добове балансування така опція стане доступною користувачам.
Чи можливо в Платформі забезпечити відображення достовірної інформації про алокації відповідно до вимог Кодексу ГТС України?
Опція відображення алокацій в режимі добового балансування в Інформаційній платформі доступна вже кілька місяців. Але достовірність такої інформації залежить від добросовісності операторів ГРМ, які вносять дані.
Кодексом ГТС України на оператора ГРМ покладено здійснення прогнозування відборів/споживання у газорозподільній зоні, в якій він здійснює діяльність з розподілу природного газу. Цю інформацію він зобов’язаний надавати Оператору ГТС, щоб той, у свою чергу, міг надати її замовникам послуг транспортування природного газу, а також з метою проведення Оператором ГТС процедури алокації.
Але випадки, коли оператор ГРМ надає недостовірні або неповні дані – непоодинокі. Укртрансгаз на постійній основі доводить до відома НКРЕКП таку інформацію і просить здійснити перевірку операторів ГРМ. Показовий випадок – скарга замовника послуг транспортування ТОВ «Ровєр» на ПАТ «Львівгаз» щодо обсягів споживання ФГ «Улар» та ПП «Д.П. Інвест».
Окрім того, Укртрансгаз неодноразово публічно у своїх прес-релізах звертав увагу Регулятора на добросовісність наповнення Інформаційної платформи операторами ГРМ. Зокрема, Платформа не наповнюється ними в повному обсязі, що унеможливлює забезпечення здійснення алокації на добовій основі при впровадження добового балансування.
Зауважимо ще раз, що Кодекс ГТС потребує доповнення положенням стосовно алокаційної угоди та балансуючої групи, а також доопрацювання в частині взаємодії з операторами торгових платформ. Крім цього, окремої уваги потребує питання несанкціонованого відбору газу з мереж Оператора ГТС.
Імпортерам зручно працювати в добі, але хотілося б бачити зведені в одну Платформу модулі імпорту, алокацій, торгових сповіщень та кабінет ПСГ.
Наразі в Інформаційній платформі повністю реалізовані вимоги Кодексу ГТС України. Функціональність імпорту працює, алокацій і торгових сповіщень – також. З 11.02.2019 року ще запрацює окрема функціональність з номінацій на імпорт. Щодо кабінету ПСГ, то Укртрансгаз планує реалізувати деякі функції, але загалом – це має бути окрема платформа, створена Оператором ПСГ відповідно до Кодексу ПСГ.
Чи можна через Платформу довідатися інформацію про обсяг газу в ПСГ у постачальника?
Це важлива опція, але це не завдання Інформаційної платформи Оператора ГТС України, а завдання Інформаційної платформи Оператора газосховищ України. Він вже розробляє відповідний програмний продукт згідно Кодексу ПСГ України.
ТЕХНІЧНО-ОРГАНІЗАЦІЙНІ ПИТАННЯ – очікуйте в ТРЕТІЙ частині матеріалу. Слідкуйте за Укртрансгазом на сайті та сторінках у соцмережах, щоб отримати відповіді із перших вуст.