Євген Тодоров: «Співпраця Укртрансгазу з європейськими трейдерами – це справжній прорив»
Укртрансгаз запускає інформаційний проект "Енергетична свобода", в якому спеціалісти галузі та експерти інформуватимуть суспільство про тенденції на вітчизняному ринку природного газу. У сьогоднішньому випуску Євген Тодоров розповідає про перший контракт з європейським постачальником газу.
- Підписання у Парижі контракту між Укртрансгазом та французькою компанією Engie дає можливість останній транспортувати та зберігати газ в Україні. Таким чином, Уряд відкрив доступ на вітчизняний газовий ринок іноземним компаніям, тим самим створивши конкуренцію та право споживачам обирати у кого купувати газ. Зрозуміло, що це стало можливим не за один день. Євгене Григоровичу, розкажіть детальніше про сам процес підготовки договору.
- Почнемо з історії, осінь 2013 року – відправна точка взаємовідносин Укртрансгазу і ще тоді GDF Suez, правонаступником якої нещодавно стала компанія ENGIE. Саме в той період до Укртрансгазу звернулася компанія GDF Suez щодо наміру укласти договори транспортування та зберігання природного газу.
З огляду на те, що до прийняття Кодексу газотранспортної системи НКРЕКП України не регулювала відносини з нерезидентами на вітчизняному ринку, тому ми самостійно з нашими французькими колегами у 2013 році розробили договір транзиту та зберігання газу з нерезидентами.
На той момент ми з обох сторін вже були готові до підписання цих договорів, але у зв’язку з тими трагічними подіями, які сталися у нас в Україні, маю на увазі результат Вільнюських зустрічей, розгін студентів у листопаді 2013 року, роботу над підписанням цих договорів було призупинено за ініціативи іноземних партнерів з причини нестабільної ситуації в країні.
- Коли вдалось повернутись до переговорного процесу?
- Пізніше, коли Україною було взято курс на євроінтеграцію, це призвело до прийняття змін в законодавство, після цього НКРЕКП вже була зобов’язана регулювати всі відносини, з резидентами та нерезидентами газового ринку. Одночасно з цим, в Укртрансгазі за ініціативи Ігоря Прокопіва був узятий курс на імплементацію кращих європейських практик функціонування операторів газотранспортних систем. Зокрема в листопаді минулого року були підготовлені та затверджені Кодекси газотранспортної системи та газосховищ, що було свого роду проривом. Тому наші перемовини з французькою стороною відновились.
Як результат, наприкінці жовтня делегація ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» відвідала французько-український енергетичний форум, і у рамках цього форуму було підписано договори з нерезидентом – представниками компанії ENGIE – договір транспортування та зберігання природного газу, та їхнім представництвом в Україні, як зареєстрованим резидентом.
На сьогоднішній день вже оформляються контрагентом заявки на поставку тестової партії газу для закачування у сховища.
Таким чином ENGIE стали першим європейським трейдером, який вже працює на ринку України, який до того був обмежений тільки імпортом та видобутком газу.
- Які ваші враження від останньої зустрічі з французькими партнерами в Парижі?
- Нас зустрічали дуже тепло та привітно. Наші французькі партнери бачать для себе теж багато перспектив, бо фактично тут для них відкривається новий ринок та нові можливості. Зараз завозитиметься газ в режимі «транзит», а в подальшому планують і реалізацію цього газу, і переведення його в режим «імпорт».
- Щодо обсягів транспортованого газу, згідно з підписаним контрактом, якими вони мають бути?
- Поки ця інформація залишається конфіденційною.
- Наскільки компанія ENGIE може скласти конкуренцію Газпрому на українському ринку?
- По-перше Газпром вже протягом року не постачає газ на український ринок, він лише здійснює його транспортування через вітчизняну газотранспортну систему для потреб європейських споживачів.
По-друге, у російського монополіста та французької ENGIE вже існує конкуренція на європейському ринку, тому цілком прогнозований аналогічний розвиток сценарію в Україні.
Відповідно, якщо на нашому ринку одночасно з ENGIE працюватимуть інші європейські трейдери, то Газпрому доведеться докласти багато сил, в тому числі зменшувати ціну на блакитне палива, аби зайняти хоча б частково втрачені позиції.
Завдяки значним зусиллям Укртрансгаз створені умови вільного доступу до потужності газотранспортної системи та газосховищ. Це в свою чергу створює умови для підвищення ліквідності ринку природного газу в Україні.
- Чи існує перспектива розширення кола іноземних партнерів?
- Така перспектива абсолютно реальна, станом на сьогодні ми перебуваємо на етапі підписання договорів транспортування та зберігання природного газу з такими європейськими компаніями: Central Energy Trade Limited Liability Company (Угорщина), DufEnergy Trading SA (Швейцарія) та NORDWIND TRADE SA (Швейцарія).
Окрім цього, Укртрансгаз перебуває на етапі ведення переговорів щодо укладання договорів з компаніями AOT Energy (Польща) та TrailStone Energy LLC (представництво в Україні).
Вважаю що початок дієвої співпраці Укртрансгазу з європейськими трейдерами – це справжній прорив, бо транзит газу ми здійснювали тільки для російського «Газпрому», а сьогодні відкриваються перспективи не тільки заповнити наші підземки газом в режимі транзиту, а й здійснювати транзитні поставки через нашу територію, наприклад, з Європи у бік Балканського напрямку.
Наступним кроком стане абсолютна реальність відкриття хабів на базі українських газосховищ.
Реалізація таких перспектив дасть можливість збільшити завантаженість української газотранспортної системи та підтвердити статус транзитної держави. Це дуже важливо для Укртрансгазу і в цілому для України.
- Євгене Григоровичу, дякуємо за цікаву розмову. Сподіваємось на прогрес справ та чекатимемо радісних новин.