Відкриті торги по реконструкції КС – тактична задача для збереження транзитного потенціалу України

19 вересня 2016 року, м. Київ – В засобах масової інформації набула широкого поширення необ’єктивна інформація щодо начебто взаємозв’язку між оголошеними закупівлями робіт з реконструкції компресорних станцій газотранспортної системи України та останніми змінами в Статуті ПАТ «УКРТРАНСГАЗ».
Зважаючи на це ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» акцентує увагу ЗМІ:
- Початок процедури відкритих торгів на закупівлю робіт з реконструкції компресорних станцій - це один з послідовних етапів, якому передують роки розробки технічних рішень, їх погодження та затвердження в установленому порядку (стадії проектування: Техніко-економічне обґрунтування, Проект, Робоча документація).
- Заходи з реконструкції компресорних станцій південного транспортного коридору, яким забезпечується постачання газу до країн Балканського регіону та Туреччини, були включені до фінансових планів, інвестиційних програм та річних планів закупівель ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» у 2011-2016 роках відповідно.
- Необхідність реконструкції компресорних станцій південного транзитного коридору обговорюється щонайменше з 2001 року. Реанімовано дані проекти було у 2014 році через гостру необхідність вжиття реальних заходів для зміцнення транзитного потенціалу України, підвищення ефективності та з метою уникнення залежності від постачання запчастин російського виробництва.
- Процедура відкритих торгів проводиться в системі публічних закупівель ProZorro з публікацією оголошення англійською мовою – міжнародні торги. Традиційно, ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» відкрито до прозорої співпраці.
Детальніше по суті.
Основним завданням газотранспортної системи є надійне постачання природного газу споживачам. Переміщення газу в ГТС забезпечують компресорні станції (далі – КС). Переважна більшість КС ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» експлуатується не менше 25 років. У комплектації таких КС застосовано металоємне, низькоефективне та морально застаріле обладнання 80-х років минулого сторіччя. До їх складу входять газоперекачувальні агрегати (далі – ГПА), частина з яких вичерпала свій моторесурс та експлуатується в умовах продовженого у встановленому порядку ресурсу лише завдяки постійно зростаючим витратам ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» на їх додаткове обстеження та ремонти.
Об’єктивним фактом є те, що ГТС не завантажена на проектну продуктивність, тому частина потужностей КС не задіяна в роботі. Однак, є ряд ключових КС, використання яких малочутливе до зміни обсягів транспортної роботи територією України, що підтверджується відповідними математичними моделями для різних сценаріїв завантаженості ГТС. Саме такі КС є, так би мовити, «об’єктами прикладання зусиль» ПАТ «УКРТРАНСГАЗ». До них належать і КС «Ананьїв», КС «Південнобузька» та КС «Задніпровська», які працюють у складі магістральних газопроводів південного транспортного коридору і забезпечують транзит природного газу до країн Балканського регіону та Туреччини. В період пікових навантажень, наприклад, КС «Ананьїв» забезпечує продуктивність південного транспортного коридору на 20% більше, ніж передбачено проектним рішенням для цієї КС. У свою чергу, це призводить до додаткових витрат паливно-енергетичних ресурсів та негативно впливає на технічний стан ГПА.
На згаданих КС встановлені газоперекачувальні агрегати типу ГТН-16 та ГТК-10, виробництва за часів СРСР на заводах, які на сьогоднішній день розміщені на території Росії. Такі агрегати мають низький ККД, що об’єктивно призводить до значних витрат паливного газу.
Примітно, що питання реконструкції компресорних станцій південного напрямку, зокрема КС «Ананьїв», попередні покоління газовиків усвідомлювали ще з 1997 року, коли почали реалізовуватись проекти збільшення пропускної здатності південного транспортного коридору. З того часу було виконано цілий ряд проектних робіт, які, нажаль, через брак коштів, відсутність політичної волі та постійне втручання зацікавлених фінансово-промислових груп не були реалізовані, а документація так і залишилась в архівах. Якби був реалізований проект з реконструкції
КС «Ананьїв», то з 2005 року ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» вже міг би зекономити більше 220 млн м3 газу на суму близько 54 мільйонів доларів, а це співрозмірно з необхідними обсягами капіталовкладень для реконструкції цієї КС протягом 2016-2018 рр.
Ці та інші фактори спонукали ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» у 2014 році, з урахуванням прогнозних сценаріїв роботи ГТС, визначити перелік КС, що підлягають реконструкції та технічному переоснащенню. При цьому, застосовувались наступні принципи:
- прагматичний вибір «об’єктів прикладання зусиль» та рішень по їх технічному переоснащенню в умовах змінних обсягів транспортування газу через вітчизняну ГТС;
- підвищення ефективності за рахунок зменшення енергозатрат та затрат на ремонти і технічне обслуговування;
- забезпечення надійності функціонування українських газотранспортних коридорів.
В результаті, з урахуванням відповідних доручень Міністерства енергетики та вугільної промисловості України і НАК «Нафтогаз України», вищезгаданий перелік КС увійшов до Плану розвитку ГТС на 2016-2025 роки, який розроблявся на виконання вимог ЗУ «Про ринок природного газу» та Кодексу ГТС і був затверджений Постановою НКРЕКП від 24.03.2016 р. №389.
До затвердженого Плану розвитку ГТС на 2016-2025 роки включено реконструкцію та техпереоснащення 32-х КС, з яких у 2016-2018 роках мають бути повністю реалізовані проекти реконструкцій КС «Бар» (Deutsche Bank), КС «Ромни» (ЄБРР), КС «Ананьїв», КС «Задніпровська», КС «Південнобузька» (власні кошти ПАТ «УКРТРАНСГАЗ»).
Згідно з вимогами ДБН А.2.2-3:2014 при проектуванні реконструкцій таких потенційно-небезпечних об’єктів, як вказані КС, визначено V категорію складності та клас наслідків СС3, відповідно обов’язковим є трьохстадійне проектування (стадії проектування: Техніко-економічне обґрунтування, Проект, Робоча документація).
На стадії ТЕО виконуються порівняльні техніко-економічні розрахунки з метою вибору оптимального варіанту реконструкції об’єкту з урахуванням не лише капіталовкладень, але й витрат експлуатаційного періоду, при одночасному забезпеченні вимог чинних в Україні стандартів промислової безпеки. Для порівняння використовуються техніко-економічні показники потенційних виробників основного обладнання. В ТЕО на реконструкцію КС «Ананьїв», КС «Задніпровська», КС «Південнобузька», які були розроблені в 2015 році, виконувався порівняльний аналіз варіантів із застосуванням ГПА наступних виробників: General Electric, Solar Turbines та ПАТ «Сумське НВО» (з двигуном виробництва державного підприємства науково-виробничого комплексу газотурбінобудування «Зоря»-«Машпроект», яке входить до концерну «Укроборонпром»). За результатами ТЕО вибрано найбільш оптимальні варіанти реконструкції по кожній КС. При цьому, визначено, як найбільш оптимальні варіанти реконструкції КС із застосуванням однотипних ГПА виробництва ПАТ «Сумське НВО», що цілком логічно для одного транспортного коридору. Ще одним підтвердженням оптимальності вибору ГПА є той факт, що з 2001 року на КС «Тарутине» південного транспортного коридору експлуатуються такі самі ГПА, які зарекомендували себе як надійне та ефективне обладнання.
Кожна стадія проектування (ТЕО та Проекти) пройшли державні експертизи (державне підприємство «УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА» та державне підприємство Інститут «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ») та отримали позитивні експертні висновки у 2015-2016 рр.
Слід звернути увагу, що предметами закупівель є реконструкції КС, до кошторисної вартості яких входять будівельні роботи, устаткування та інші витрати. Отже, очікувана вартість реконструкцій не повинна розцінюватись як вартість лише ГПА виробництва ПАТ «Сумське НВО». Насправді, за очікувану вартість в 4.119 млрд. грн. закупівель ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» планує отримати реконструйовані КС «Ананьїв», КС «Задніпровська», КС «Південнобузька» з техніко-економічними показниками, які дозволять досягнути щорічної економії паливного газу близько 110 млн. м3.