Андрій Соломон: «Укртрансгаз планово і цілеспрямовано переходить на електронну систему торгів ProZorro»

 

Пропонуємо вашій увазі інтерв’ю з директором виконавчим ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» Андрієм Соломоном.

 

‒ Андрію Віталійовичу, у зв’язку з введенням в дію Закону України «Про публічні закупівлі» усі найбільші державні замовники тепер зобов’язані проводити свої закупівлі через електронну систему ProZorro. Як раніше було організовано закупівельні процедури в Укртрансгазі?

‒ Закупівельні процедури в Укртрансгазі до 1 квітня 2016 року відбувалися згідно із положеннями Закону України «Про здійснення державних закупівель» та Закону України «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності». Технічні відділи подавали свої заявки про закупівлю необхідних товарів, робіт та послуг. Проводились конкурсні торги, де відбувалося визначення переможця, підписувався договір і потім поставлялися товари, виконувалися роботи чи надавалися послуги.

Нині ми здійснюємо перехід на електронні торги. Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі», що набрав чинності для центральних органів виконавчої влади та замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, з 1 квітня 2016 року стартував перший етап впровадження електронної системи держзакупівель, а з 1 серпня поточного року використання електронної системи ProZorro стане обов’язковим для всіх державних замовників.

 

‒ Коротко охарактеризуйте ProZorro?

‒ ProZorro є не єдиною, але однією з основних складових на шляху боротьби з корупцією в органах державної влади. Контроль над функціонуванням системи передбачає відкритість торгів, повне розкриття інформації про постачальників і замовників послуг, перехід на електронний документообіг, спрощення процедури участі в держзакупівлі, вільний доступ до аналітики і баз даних системи.

Якщо коротко, то ProZorro – це система електронних закупівель, що складається з центральної бази даних та електронних майданчиків. Інформація, опублікована на майданчику, автоматично через центральну базу даних дублюється на всіх майданчиках системи. Тому, до прикладу, якщо Укртрансгаз розмістив оголошення про закупівлю на одному з майданчиків системи, його побачать всі потенційні постачальники та інші зацікавлені особи, незалежно на якому майданчику вони зареєстровані.

Згідно з новим законом визначено так звані допорогові та понадпорогові процедури. Усі, як допорогові, так і понадпорогові закупівлі, можуть проводитись у різних рубриках в системі електронних закупівель.

Допорогові закупівлі обов’язково проводяться в системі електронних закупівель на суму від 50 до 200 тис. грн для товарів і послуг, 1,5 млн грн для робіт (можна або проводити закупівлю через ProZorro, або публікувати звіт).

Загальні вимоги до понадпорогових закупівель є такими:

         а) від 200 тис. грн (для товарів і послуг) або 1,5 млн грн (для робіт) чи для замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання від 1000 тис. грн (для товарів і послуг) або 5100 тис. грн (для робіт):

                   - відкриті торги (від 15 днів);

                   - конкурентний діалог;

                   - переговорна процедура.

         б) від 133 тис. євро (для товарів і послуг) або від 5 150 тис. євро (для робіт):

                   - відкриті торги (від 30 днів);

                   - конкурентний діалог;

                   - переговорна процедура.

 

‒ З якою метою на державному рівні було впроваджено ProZorro і чи поменшає тепер роботи у тендерних комітетів?

‒ Звісно, крім боротьби з корупцією, впровадження електронних торгів має на меті насамперед економію державних коштів. Нині важко прогнозувати, скільки дасть змогу зекономити ця система. Ми з нею досі не працювали, тому час покаже.

Тендерні комітети (ТК) надалі вирішуватимуть питання, чи дану заявку подавати на торгівельний майданчик чи ні, а також відслідковуватимуть, як проходить процедура закупівель.

Щодо функцій тендерного комітету, то вони майже не змінились і визначені ст. 11 Закону «Про публічні закупівлі». Хоча певне спрощення в роботі ТК таки відбулося: тепер не треба перевіряти всіх учасників, а тільки автоматично визначеного системою переможця ‒ це дійсно спростить роботу профільних управлінь в частині аналізу та надання висновків щодо пропозицій учасників. Також тепер поліпшено обмін матеріалів в електронному вигляді, скорочено процес оскарження тощо, але це аж ніяк не спрощення роботи тендерного комітету, навпаки, навіть збільшення відповідальності…

 

‒ Андрію Віталійовичу, на перший погляд, чи є якісь явні недосконалості цієї системи? Що може створювати проблеми під час здійснення закупівель?

‒ Електронна система торгів передбачає можливість конкурсного відбору, тобто кожен з учасників має можливість для пониження ціни залежно від конкурента. Це з одного боку є позитивним, а з іншого тут криється певна небезпека. Оскільки деякі підприємства можуть штучно занижувати ціни, щоб вибрали саме їх, що в подальшому може призвести до отримання неякісного товару або товару, який не відповідатиме технічним характеристикам, що вказані у заявці. Тому підвищується відповідальність профільних управлінь ‒ відповідальних підрозділів щодо якісної підготовки матеріалів в технічній частині та кваліфікаційних вимог до учасників.

Зараз не зовсім зрозумілим є метод визначення економічного ефекту від такої системи. Як показав досвід попередніх двох років, пов’язаний з коливанням курсу валют, коли ми закуповуємо для потреб підприємства товари, в тому числі імпортного виробництва, складовою ціни яких є валюта. У нас були скарги від постачальників щодо складнощів, пов’язаних з визначенням ціноутворення на такі товари, послуги та роботи, і держава не надавала ніяких  реальних механізмів вирішення таких спорів.

 

‒ Як нині в Укртрансгазі впроваджується нова закупівельна система? Що вже зроблено?

‒ На днях було підписано нове положення ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» про здійснення закупівель згідно з новим законодавством. Зараз працюємо над визначенням торгівельного майданчика, на якому будемо розміщувати наші оголошення про закупівлю. Нині підписано договори про співпрацю з усіма акредитованими електронними майданчиками.

До 1 червня 2016 року, в тестовому режимі, ми хочемо здійснити деякі допорогові закупівлі на цих майданчиках, щоб перевірити якість їхньої роботи, зрозуміти технічні можливості системи щодо зручності, інформативності та можливостей у наданні додаткових сервісів. Відслідкуємо, що можуть нам запропонувати електронні майданчики, враховуючи структуру та специфіку нашого підприємства, як користувачі будуть працювати з ними тощо. Зробимо аналіз можливостей майданчиків і до 1 червня визначимося остаточно з одним, на якому й почнемо в подальшому працювати.

 

‒ Це просто зручніше з одним працювати?

‒ Коли інформацію про заявлені товари, роботи і послуги розміщувати на різних майданчиках, для учасників торгів це є не дуже зручним. Систему електронних торгів на даному етапі побудовано таким чином, що у майданчиків є зобов’язання надавати тільки ті сервіси, за якими майданчик пройшов акредитацію. І сервіси, і інформація, яку розміщує майданчик, є загальнодоступними, тому з будь-якого майданчика можливе використання тільки вищезазначених сервісів. Однак необхідну для нас аналітику та налаштування процесів в частині додаткових сервісів буде забезпечено тільки на тому майданчику, з яким ми визначимось за результатами тестування та підпишемо договір про надання додаткових сервісів. Тому варіант розміщення інформації на різних майданчиках є можливим, але ми матимемо єдину консолідовану аналітичну інформацію тільки на визначеному нами майданчику (не кажучи вже про те, що додаткові сервіси будуть давати можливість, наприклад, автоматично, починаючи з планування закупівель, оптимізувати процеси, пов’язані з початком тендеру, визначення ролей, статусів, повноважень, в подальшому звітності тощо).

Передбачається, що після подання нами інформації під час проведення торгів через систему електронних закупівель ніхто не має жодного фактичного впливу на те, як здійснюватиметься процес закупівлі, тобто контрагенти беруть участь «інкогніто», та оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону. У результаті Укртрансгаз як замовник, після оцінювання пропозицій, розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації з переліку учасників, починаючи з учасника, пропозиція якого за результатом оцінки визначена найбільш економічно вигідною. За результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця та приймає рішення про намір укласти договір згідно з Законом України «Про здійснення державних закупівель», якщо ми ведемо мову про понадпорогові закупівлі.

 

‒ А за якими критеріями визначатиметься переможець – виключно за ціною, чи ще якісь чинники впливатимуть на це?

‒ Так дійсно, відповідно до ст. 28 Закону України «Про здійснення державних закупівель» ми можемо керуватись іншими критеріями оцінки, крім ціни, зокрема, такими як: умови оплати, строк виконання, гарантійне обслуговування, експлуатаційні витрати, передача технології та підготовка управлінських, наукових і виробничих кадрів.  Але у такий спосіб виключно можливе здійснення закупівлі, яка має складний або спеціалізований характер. Додатково треба зауважити, що питома вага цінового критерію не може бути нижчою ніж 70 відсотків.

 

‒ А самостійно ми можемо визначити, яку саме продукцію за технічними характеристиками пропонує нам той чи інший учасник торгів?

‒ Ні, не можемо. Торги відбуваються на торгівельних майданчиках і вплив Укртрансгазу як замовника закінчується на етапі, коли ми розмістили оголошення. В подальшому ми не маємо жодного впливу на те, як проходять торги. Бо відбуваються вони на майданчику, де учасники просто пронумеровані, наприклад «учасник № 1», «учасник № 15», «учасник № 36» і т.д. Нам повідомляють про учасника торгів, який переміг, з яким ми зобов’язані укласти договір.

 

‒ Зобов’язані?

‒ Так.

 

‒ Цікаво… А якщо виявиться, що цей учасник, який вже відкритий для нас, нам не підходить, якщо його продукція не відповідає заявленим технічним характеристикам, як ми можемо відмовитися від нього?

‒ Інформація, яка подається під час проведення закупівлі в електронному вигляді через систему електронних закупівель, повинна містити чіткі технічні характеристики предмета закупівель та кваліфікаційні критерії щодо учасника. А це означає, що будь-який учасник, що бере участь у цих торгах, апріорі має надати нам продукцію, яка абсолютно і повністю відповідатиме заявленим характеристикам, та повинен мати відповідну кваліфікацію щодо виконання робіт та надання послуг. Інакше він не буде визначений переможцем за результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції.

І тільки на етапі, коли продукцію почнуть поставляти нам на склад, якщо мова іде про товар, ми зможемо звіряти, чи надана продукція відповідає потрібним характеристикам чи ні, але це вже справа виконання договору.

 

‒ Уявімо, що надана продукція все ж таки не відповідає заявленим характеристикам?

‒ У такому разі готується акт рекламації і не приймається продукція на склад. Далі проводитиметься робота з контрагентом в установленому законодавством порядку. Він повинен замінити даний товар і поставити саме такий, який заявлений в документації конкурсних торгів. В іншому разі з ним вестиметься претензійно-позовна робота.

 

‒ В Укртрансгазі вже зараз розробляються заходи з підготовки ГТС до роботи в осінньо-зимовий період 2016/2017 року, замовляється велика кількість товарів, робіт та послуг для проходження Україною наступного опалювального сезону. Яким буде вплив переходу на ProZorro саме в цей період?

‒ Перехід на ProZorro передбачає поліпшення та оптимізацію роботи наших тендерних комітетів, зменшення кількості пропозицій учасників, які розглядаються відповідальними підрозділами, та повинен мінімізувати вплив інколи суб’єктивних точок зору наших спеціалістів на вибір того чи іншого потенційного переможця торгів. І найголовніше, дійсно сприяти економії державних коштів.

Якогось особливого впливу на підготовку до опалювального сезону, я вважаю, не відбудеться в плані, що ми чогось не встигнемо закупити чи зробити вчасно. Нині у нас проходить низка торгів, що мають на меті забезпечити поточну діяльність Укртрансгазу і задовольнити нагальні потреби в повному обсязі. Якихось збоїв в роботі постачання газу через моживі невчасні закупівлі, я вважаю, не буде. Укртрансгаз планово і цілеспрямовано переходить на електронну систему закупівель «ProZorro».

Єдине, на що ми щиро сподіваємося в сучасних умовах, це добросовісна конкуренція на ринку, щоб учасники торгів не демпінгували по цінах, щоб не спускалися нижче реальних ринкових цін, що в майбутньому може призвести до зниження якості поставленої продукції.

 

‒ Андрію Віталійовичу, що би ви побажали працівникам Укртрансгазу, які вже сьогодні працюють над проведенням закупівельних процедур за новим законодавством?

‒ У них зараз буде багато роботи. Це все нове. Головне – не розгубитись, сконцентруватись. Але, зважаючи на сумлінну працю співробітників та величезний досвід у закупівельних процесах у компанії загалом, є впевненість, що ми з честю пройдемо цей перехідний етап. Як показує практика, для наших людей немає нічого неможливого. Тому бажаю тільки удачі і гарного настрою. Впораємося!

 

Інтерв’ю підготувала та провела

Наталія Бортник


Поділитися