Ми транспортуємо і зберігаємо енергію незалежності
live

Україна має обрати модель анбандлінгу, яка зробить можливим продовження арбітражів з Газпромом

Минулого тижня відбулись організовані НАК «Нафтогаз України» дискусійні сесії щодо перспективних напрямів відокремлення газотранспортної системи України (анбандлінгу). У дискусіях взяли участь від Нафтогазу: голова наглядової ради Клер Споттісвуд та голова правління Андрй Коболєв; від АТ «Укртрансгаз» генеральний директор філії «Оператор ГТС України» Павел Станчак; від ПАТ «Магістральні газопроводи України» (МГУ): член наглядової ради Вольтер Больц; від консультантів процесу анбандлінгу: Альберт Сич (EY) та Павел Добровольский (PwC); а також представники зарубіжних газових компаній та міжнародних фінансових інституцій.

 

У центрі дискусій були обговорення переваг та недоліків реалізації в Україні двох можливих моделей відокремлення оператора ГТС – створення незалежного оператора (ISO) або відокремлення власності (OU).

 

Також були детально обговорені напрями роботи на найближчий період для забезпечення повноцінного функціонування відокремленого оператора ГТС.

 

У своєму виступі Клер Споттісвуд, яка у 1990х роках у Великій Британії провела перше розділення державної газової компанії, розповіла про поточну ситуацію та наступні кроки для вчасного і якісного анбандлінгу Нафтогазу.

 

1. Забезпечення операційної незалежності та фінансової стійкості

Нафтогаз та Укртрансгаз впроваджують необхідне операційне розмежування процесів, пов’язаних з транспортуванням та зберіганням газу, щоб новий оператор був повністю операційно незалежним від Укртрансгазу та Нафтогазу, що є ключовою вимогою при сертифікації незалежного оператора ГТС. Крім того, новий оператор повинен бути спроможним самостійно покривати свої витрати та фінансувати програму інвестицій в модернізацію ГТС. Однак, щоб забезпечити фінансову стійкість відокремленого оператора, НКРЕКП має встановити тарифи, які покриватимуть йому як операційні, так і капітальні витрати. Наразі нещодавно встановлені НКРЕКП тимчасові тарифи для Укртрансгазу не покривають такі витрати та створюють ризики для стабільного існування оператора ГТС. Фінансова стабільність нового оператора також напряму залежатиме від вирішення нагальних проблем несанкціонованого відбору газу в мережах операторів газорозподільних систем, режиму дії спеціальних обов’язків та інших невідповідностей правового регулювання діяльності з транспортування.

 

2. Рішення і дії інших сторін

Для забезпечення ефективного відділення ГТС зовнішнім сторонам — в першу чергу, Уряду та регулятору — необхідно ухвалити ряд рішень та виконати ряд дій.

Зокрема, з огляду на обставини, що змінилися з середини 2016 року, Уряд має зробити остаточний вибір моделі відокремлення майбутнього оператора . Це рішення має бути прийняте якомога швидше, оскільки від нього залежить подальший поступ в процесі.

 

3. Правові аспекти відокремлення

Здійснення анбандлінгу потребує значних обсягів попередньої юридичної роботи. Нафтогаз має чітке розуміння, які саме зміни потрібні для реалізації кожної з двох моделей анбандлінгу, а також висновки юристів щодо доцільності кожної моделі в контексті нового арбітражного провадження з ПАТ «Газпром».

Як згадувалось, в новому арбітражному позові Нафтогаз вимагає від Газпрому понад 11 млрд дол. компенсації по транзитному контракту за періодами, які не були врегульовані Стокгольмським арбітражем. Нафтогаз є єдиною юридичною особою, яка може висувати такі претензіі.

Під час зустрічей минулого тижня Єврокомісія висловила позицію, що яка б модель анбандлінгу не була обрана, вона має забезпечити Нафтогазу можливість відстоювати свої інтереси в цій арбітражній справі.

Позиція Нафтогазу, що базується на висновках юридичних радників, полягає в тому, що тільки модель ISО дасть можливість Нафтогазу продовжувати арбітраж.

 

4. Cпівпрація з міжнароним консорціумом

Нафтогаз та МГУ співпрацюють з консорціумом міжнародних компаній, члени якого виявили інтерес до управління відокремленим оператором. На даному етапі готується рамкова угода, яка дозволить залучити низку європейських експертів від компаній-членів консорціуму для створення якісного оператора ГТС, що відповідатиме сертифікаційним стандартам ЄС.

 

5. Управління підземними газовими сховищами

Члени міжнародного консорціуму визначили, що вони планують концентруватись тільки на транспортуванні газу, і їх не цікавлять сховища, як непрофільний, неприбутковий і токсичний актив з невирішеними проблемами. Тому Нафтогаз створив у структурі Укртрансгазу окремого оператора сховищ, якого пізніше можна буде повністю відокремити після очищення та оптимізації активів.

 

6. Подальші кроки МГУ

Оскільки міжнародні партнери вочевидь наполягатимуть на операційному контролі над новим оператором ГТС, функції МГУ безумовно будуть змінюватись.

Важливо, щоб зараз МГУ та консорціум вибудували між собою відносини на основі довіри, а Нафтогаз міг плідно співпрацювати з МГУ та в перспективі передати їм в управління оператора ГТС.

 

7. Транзитні переговори з Газпромом і безпека постачання

На сьогодні Нафтогаз відповідає за безпеку транзиту та безпеку постачання газу українським споживачам. Під час відокремлення функцій оператора ГТС одне з найважливіших завдань - забезпечення безперебійності роботи газотранспортної системи як в частині транзиту, так і у транспортуванні для потреб внутрішніх споживачів.

Нафтогаз очікує, що майбутній оператор ГТС буде вести переговори щодо нової транзитної угоди з Газпромом. Під час цих переговорів Нафтогаз розраховує на підтримку зацікавлених сторін у ЄС.

Яка зазначив під час дискусії Андрій Коболєв, проведення анбандлінгу неможливе без вирішення питань встановлення тарифів на транспортування, що відображають обґрунтовані витрати, а також вирішення існуючих проблем з небалансами та несанкціонованими відборами газу деякими постачальниками тепла та газорозподільними організаціями (облгазами). Фінансова стабільність роботи нового оператора ГТС є однією з ключових вимог при сертифікації оператора. Наразі заборгованість перед Укртрансгазом вже складає близько 30 млрд гривень та продовжує збільшуватись.

Також на думку Андрія Коболєва, анбандлінг має бути реалізований незалежно від політичних процесів, що відбуваються в Україні і ще до квітня Нафтогаз і МГУ мають підписати документи, які зроблять анбандлінг незворотним процесом.

 

З презентаціями панельних дискусій можна ознайомитись за посиланнями: Оперативний звіт з анбандлінгуАнбандлінг оператора ГТС.

Департамент з корпоративних комунікацій
Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України»

Поділитися