Офіційна позиція АТ «Укртрансгаз» стосовно ситуації навколо впровадження нового Кодексу газотранспортної системи України

Офіційна позиція АТ «Укртрансгаз» стосовно ситуації навколо впровадження нового Кодексу газотранспортної системи України

 

Протягом останнього часу в публічному просторі активно викривляється інформація про позицію  АТ «Укртрансгаз»  щодо впровадження нового Кодексу ГТС та, зокрема, переходу на добове балансування газотранспортної системи (надалі – ГТС).

 

В дійсності від  АТ «Укртрансгаз» дуже наполегливо вимагають автоматизації існуючої схеми привласнення недобросовісними користувачами газотранспортної системи цінного активу – технологічного природного газу, який необхідний для безперебійного та надійного функціонування ГТС України.  

 

АТ «Укртрансгаз», як ніхто інший, зацікавлений у ефективному регулюванні доступу до ГТС, зокрема, до такого цінного активу, як технологічний природний газ.

 

При цьому, АТ «Укртрансгаз» неодноразово заявляло, що надійна та безперебійна робота ГТС в умовах добового балансування буде мати позитивний̆ вплив для всіх добросовісних користувачів.

 

Проте сьогодні на цьому ринку продовжують активно функціонувати компанії, які багато років блокували проведення будь-яких реформ та взагалі незацікавлені в їх проведенні. Укртрансгаз кожного дня відчуває цю боротьбу недобросовісних учасників ринку проти запровадження позитивного європейського досвіду, із відкритістю та прозорістю на ринку. Така боротьба ведеться як ззовні, так і всередині. 

 

Реформи на ринку газу – погляд зсередини

 

Останні декілька років в нашій країні йде процес реформування. Проте, не всі реформи призводять до зміни існуючого порядку. Є й такі реформи, мета яких - не якісні зміни та перехід до прозорого, відкритого та конкурентного середовища, а тільки імітація змін.

 

Реформуванням ринку природного газу займається його Регулятор – НКРЕКП. Важлива на сьогодні реформа – це  запровадження добового балансування, тобто забезпечення щодобового інформування замовників послуг транспортування про розмір їх позитивного або негативного небалансу.

 

Це дозволить замовникам послуг транспортування оперативно продавати залишки природного газу або придбавати недостаючи ообсяги природного газу, яких не вистачає. Оператор ГТС, у разі відмови замовника послуг транспортування покрити щодобовий небаланс, отримує можливість відразу припинити транспортування природного газу для його споживачів, безпосередньо приєднаних до газотранспортної системи, або звернутися з вимогою про припинення до операторів газорозподільчих мереж щодо споживача, який споживає газ з таких мереж. В свою чергу, надійність функціонування ГТС є запорука національної безпеки країни в цілому.

 

Важливою складовою зазначеної реформи є недопущення збитковості оператора газотранспортної – компанія повинна бути здатною забезпечити безперебійну та надійну роботу ГТС України. Усвідомлення зазначених передумов та їх наслідків потребує відповідального ставлення до зміни правових, технічних та економічних засад функціонування цієї системи.

 

Прийняття нової редакції Кодексу ГТС – «співпраця» з Регулятором

 

Останні зміни до Кодексу ГТС, ухвалені рішенням Регулятора в грудні 2017 року та наберуть чинності 1 серпня 2018 року, не стали виключенням. Такі зміни в черговий раз довели, що перехід до прозорого, відкритого та конкурентного середовища в цей раз також не відбудеться.

 

За останні два роки таких змін було багато і, на жаль, їх кількість не свідчить про якість реформи. Можливо, це тому, що Регулятор (НКРЕКП) кожного разу, коли приймав рішення про внесення змін, ігнорував позицію АТ «Укртрансгаз» як оператора газотранспортної системи. І це навіть тоді, коли вимоги Закону України «Про ринок природного газу» покладають на Регулятора обов’язок безпосередньо взаємодіяти з Оператором ГТС.

 

На відміну від попередніх змін, які не лише не поліпшували ситуацію на ринку, останні – істотно погіршили ситуацію, створивши сприятливі умови для нових зловживань та правопорушень.

 

Так, фактично нові вимоги Кодексу ГТС унеможливлюють визначення розміру необхідного фінансового забезпечення для покриття збитків, які можуть бути завдані оператору ГТС замовниками послуг транспортування.

 

Кодекс ГТС в новій̆ редакції̈ продовжує зберігати практику легалізації̈ привласнення природного газу, оскільки він визначає «несанкціонований̆ відбір газу», тобто привласнення газу як «послуги», які надає АТ «Укртрансгаз». Відповідно до абзацу 55 пункту 5 глави 1 розділу І Кодексу газотранспортної̈ системи в новій редакції: «Несанкціонований̆ відбір природного газу – відбір природного газу за відсутності споживача в Реєстрі споживачів постачальника будь-якого постачальника протягом розрахункового періоду; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під'єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу».

 

Тобто будь-хто може незаконно позбавити АТ «Укртрансгаз» права власності на технологічний ресурс природного газу і це не буде вважатися правопорушенням, бо згідно абзацу 2 пункту 7 глави 6 розділу ХІІ новій редакції Кодексу ГТС – це послуга балансування.

 

Принагідно слід зазначити, що останнім часом дуже активно та у великих розмірах такою послугою балансування стали користуватися приватні компанії – оператори газорозподільчих мереж. Оплачувати таку послугу вони найближчим часом не збираються, бо чекають на отримання пільг та субсидій із державного бюджету України.

 

І на кінець, факт –  Кодекс ГТС в новій редакції фактично виключає всі можливості для функціонування вільного ринку потужності на внутрішніх точках виходу з ГТС, надаючи операторам газорозподільчих мереж виключне право на придбання таких потужностей та усуваючи інших учасників ринку природного газу.

 

Так, відповідно до пункту 3 глави 1 розділу IX Кодексу ГТС в чинній редакції, потужність фізичної точки виходу з газотранспортної системи, до якої підключена газорозподільна система, надається виключно оператору газорозподільної системи на період не менше одного року.

 

Протягом останніх 9 місяців АТ «Укртрансгаз» направило 10 листів до НКРЕКП із зауваженнями про те, що нова редакція Кодексу недосконала, не відповідає європейським практикам та прийнята з порушенням процедури розробки та затвердження змін, у тому числі з порушенням вимог Закону України «Про ринок природного газу». Однак змістовного діалогу з регулятором не відбувається.

 

При цьому Регулятор на своєму сайті за результатами розгляду звернення АТ «Укртрансгаз» щодо перенесення термінів набрання чинності Кодексу газотранспортної системи в новій редакції офіційно звітує: «Враховуючи те, що АТ «Укртрансгаз» свідомо гальмує  процес впровадження добового балансування на ринку природного газу України, Регулятор вважає за недоцільне перенесення термінів набрання чинності постановою НКРЕКП від 27.12.2017 року №1437 та наголошує на тому, що з 01.08.2018 ринок природного газу України переходить на добове балансування».

 

Розробка програмного забезпечення для добового балансування компанією IP Systems

 

Нещодавно було повністю оновлено керівний склад компанії, що дозволило на початку 2018 року викрити ще одну масштабну махінацію, основною метою якої було створення імітації реформування ринку та переходу до добового балансування, а по факту – легалізації існуючої схеми привласнення цінного активу – технологічного природного газу АТ «Укртансгаз». Як відомо, технологічний газ в газотранспортній системі забезпечує її безперебійну та надійну роботу.

 

Хронологія подій виглядає наступним чином: у 2016 році з метою виконання поставленої Регулятором задачі із запровадження добового балансування АТ «Укртрансгаз» розпочав процедуру публічної закупівлі послуг з впровадження інформаційної платформи за існуючими тоді правилами добового балансування. Переможцем тендеру на початку 2017 року була оголошена угорська компанія IP Systems, з якою і було укладено відповідний контракт.

 

Проте вже через декілька тижнів після підписання контракту Регулятор прийняв нову постанову, якою запровадив принципово іншу модель добового балансування. Компанія IP Systems не була готова нести додаткові витрати на збільшення обсягу робіт з запровадження, хоча такий обов’язок був прямо встановлений контрактом.

 

В грудні 2017 року IP Systems відзвітувало про готовність інформаційної платформи до промислової експлуатації. Одночасно в грудні 2017 року Регулятор прийняв нову редакцію Кодексу газотранспортної системи, якою знову запровадив інший підхід та нові вимоги до ключовий завдань та функцій АТ «Укртрансгаз».

 

Зі свого боку компанія IP Systems впевнено заявляла про готовність функціонування інформаційної платформи згідно вимог первинної редакції Кодексу газотранспортної системи.

 

На початку 2018 року перед запуском інформаційної платформи в промислову експлуатацію у нового керівництва АТ «Укртрансгаз» виникли обґрунтовані сумніви щодо можливості функціонування такої платформи. В зв’язку з цим АТ «Укртрансгаз» було замовлене проведення ІТ-аудиту інформаційної платформи у компанії ТОВ «Ернст енд Янг».

 

За результатами проведеного незалежним консультантом в березні – квітні 2018 року аналізу проекту впровадження програмного комплексу «Інформаційна платформа АТ «Укртрансгаз» був зроблений висновок про неготовність програмного комплексу на дату проведення аналізу до переходу в промислову експлуатацію в рамках Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКУ № 2493 від 30.09.2015.

 

Проте на нещодавній нараді Регулятор запросив компанію IP Systems як розробника програмного комплексу «Інформаційна платформа оператора газотранспортної системи та підземних сховищ газу» для АТ «Укртрансгаз». На нараді всі суб’єкти ринку природного газу, переважно представники тих самих приватних компаній – операторів газорозподільчих мереж, повідомили про початок успішного тестування окремих модулів «Інформаційна платформа оператора газотранспортної системи та підземних сховищ газу» для АТ «Укртрансгаз».

 

Окремо слід зазначити, що контракт з IP Systems передбачав впровадження інформаційної платформи на підставі попередньої редакції Кодексу газотранспортної системи (діє до 01.08.2018).

 

За результатами аудиту ТОВ «Ернст енд Янг» керівництвом АТ «Укртрансгаз» невідкладно було прийнято рішення про проведення внутрішнього службового розслідування. Службовим розслідуванням були встановлені факти підписання відповідальними працівниками АТ «Укртрансгаз» актів про виконання робіт, які фактично виконані не були. При цьому оплата за підписаними актами була проведена у повному обсязі. За результатами службового розслідування були вжиті заходи дисциплінарного стягнення до винних відповідальних працівників компанії. На підставі службового розслідування АТ «Укртрансгаз» НАК «Нафтогаз України» було проведено комплексну перевірку та встановлено ряд грубих порушень, як внутрішніх документів компанії, так і чинного законодавства з питань закупівлі, зокрема закупівлі послуг компанії IP Systems, яка була розпочата ще в 2016 році. За даними фактами НАК «Нафтогаз України» було направлено звернення до правоохоронних органів та, відповідно, розпочато досудове розслідування в межах кримінально провадження, за яким АТ «Укртрансгаз» визнане потерпілим.

 

 

Повідомлення Нацполіції України до НАК «Нафтогаз України» від 03.07.2018 про внесення відомостей до Єдиного реєстру досудового розслідування

 

 

Регулятор же продовжує наполягати на залученні IP Systems та фактично ігнорує всі звернення та заяви з боку АТ «Укртрансгаз» про те, що нові правила погіршують існуюче становище із відбором технологічного природно газу та обмежують право Оператора ГТС самостійно визначати розмір фінансового забезпечення покриття збитків, завданих недобросовісними учасниками на ринку природного газу.

 

І як вже зазначалося раніше, для ефективного переходу до добового балансування газотранспортної системи необхідні критичні зміни вимог Кодексу ГТС, які гарантуватимуть зменшення несанкціонованого відбору газу, достатній рівень фінансового забезпечення зобов’язань, безумовне та обов’язкове відключення споживачів-правопорушників на ринку природного газу.

 

Враховуючи неконструктивну позицію НКРЕКП, Укртрансгаз звернувся до Енергетичного Співтовариства у спорі з Регулятором щодо приведення Кодексу газотранспортної системи у відповідність до норм європейського енергетичного законодавства. Енергетичне Співтовариство прийняло звернення компанії та 27 червня призначило головуючого у спорі. 

 

 

Лист АТ «Укртрансгаз» до Центру з вирішення спорів та медіації при Секретаріаті Енергетичного Співтовариства від 26.06.2018

 

 

Крім того, АТ «Укртрансгаз», вважаючи дії регулятора щодо прийняття змін до Кодексу газотранспортної системи неправомірними, подало 25 червня 2018 року до Окружного адміністративного суду міста Києва позов про визнання протиправною та скасування постанови НКРЕКП «Про затвердження Змін до деяких постанов НКРЕКП щодо впровадження добового балансування на ринку природного газу та процедури розробки, подання і затвердження Плану розвитку газотранспортної системи на наступні 10 років» від 27 грудня 2017 року.  

 

 

Адміністративний позов АТ «Укртрансгаз» до НКРЕКП від 27.06.2018 (Окружний адмінсуд міста Києва)

 

 

Укртрансгаз продовжує роботу щодо якнайшвидшого якісного впровадження системи добового балансування ГТС

 

Сьогодні «Укртрансгаз», не дивлячись на означені перешкоди, продовжує роботу щодо якнайшвидшого впровадження системи добового балансування газотранспортної системи, а саме:

 

  1. Проведено ряд зустрічей з операторами ГТС європейських країн для вивчення їхнього досвіду впровадження платформ добового балансування, серед яких: Enagas (Іспанія), Ontras (Німеччина), NET4GAS (Чеська Республіка), Gaz System (Польща).
  2. Готується документація щодо закупівлі послуг з впровадження інформаційної платформи.
  3. Одночасно проводяться роботи з оптимізації використання існуючих систем і платформ компанії для забезпечення добового балансування.

 

Позиція АТ «Укртрансгаз» залишається незмінною – впровадження системи повинно відповідати кращим практикам, вимогам європейського енергетичного законодавства. АТ «Укртрансгаз» докладе максимум зусиль для ефективного впровадження добового балансування газотранспортної системи.


Поділитися