Накопичені борги операторів ГРМ перед Укртрансгазом підривають енергетичну безпеку України

 

18 липня 2018 року відбулося засідання Міжфракційного депутатського об’єднання «Розвиток трубопровідного транспорту – як захист економічних інтересів України та контролю зовнішньої торгівлі». У ньому взяли участь народні депутати України, зокрема які входять до Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки, представники правоохоронних органів, ДФС, профільних інституцій, Нафтогазу України та Укртрансгазу.

 

В доповіді щодо проблематики тривалого несанкціонованого відбору природного газу з ГТС України Укртрансгаз підкреслив, що накопичення боргів операторами ГРМ за балансування обсягів закачування і відбору природного газу наразі сягнуло критичного рівня. Борги перед Укртрансгазом постійно зростають з 2016 року і станом на 30 червня поточного року досягли 24,7 млрд грн. Наразі це  системна проблема, яка поки так і не знайшла свого вирішення.  

 

Учасники заходу відмітили, що такий стан речей підриває енергетичну безпеку України, тому ситуація потребує негайного комплексного вирішення з залученням всіх гілок влади. І перший крок до цього – організувати робочу групу за участі представників Секретаріату Енергетичного Співтовариства, Комітету Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки, Міністерства Енергетики, НКРЕКП, Укртрансгазу, операторів ГРМ та експертного середовища. Її мета – проаналізувати нову редакцію Кодексу ГТС, разом визнати «чорні діри» документу, що потребують негайного усунення, та напрацювати комплексний перелік всіх необхідних змін до чинної нормативно-законодавчої бази, які б унеможливили здійснення протиправних дій на ринку природного газу. Найбільш доречним виходом є впровадження в Україні стандартного кодексу ГТС, прийнятого у ЄС.

 

Зауважимо, що ситуація з критичною заборгованістю приватних газорозподільчих компаній перед державним підприємством Укртрансгаз склалася внаслідок того, що НКРЕКП, визначена  законодавством України як незалежний галузевий Регулятор, проігнорувала законне право оператора ГТС розробляти Кодекс і тим самим порушила норми Закону України «Про ринок природного газу». Нова редакція Кодексу ГТС, розроблена і прийнята НКРЕКП, не тільки не відповідає європейському енергетичному законодавству, але й несе значні ризики для оператора ГТС та для існування ринку газу в цілому.

 

Укртрансгаз неодноразово заявляв, що останні зміни до Кодексу ГТС, нова редакція якого і вводиться в дію з 1 серпня постановою НКРЕКП №1437 від 27 грудня 2017 року, не дають змогу перейти до прозорого, відкритого та конкурентного ринку газу. Протягом останніх 9 місяців АТ «Укртрансгаз» направило 10 листів до НКРЕКП із конкретними зауваженнями, однак змістовного діалогу з Регулятором, на жаль, не відбулося. Окрім того, нова редакція Кодексу прийнята з порушенням процедури розробки та затвердження змін, у тому числі, з порушенням вимог Закону України «Про ринок природного газу». В результаті Укртрансгаз був вимушений подати до суду позов на НКРЕКП, оскільки існуючі зауваження є критичними для забезпечення безперебійної роботи ГТС України.

 

Хоча  НКРЕКП стверджує, що погодив нову редакцію Кодексу ГТС з Енергетичним Співтовариством, це не відповідає дійсності. Секретаріат Співтовариства неодноразово звертав увагу НКРЕКП на необхідність приведення у відповідність всіх змін та пропозицій до Кодексу ГТС (див. лист Секретаріату Енергетичного Співтовариства від 03 листопада 2017 року та лист Секретаріату Енергетичного Співтовариства до НКРЕКП від 15 листопада 2017 року). 

 

Враховуючи всі загрози і ризики від ситуації, що склалася, Укртрансгаз звернувся в Центр з вирішення спорів та медіації при Секретаріаті Енергетичного  Співтовариства з проханням виступити медіаторами у взаємодії з НКРЕКП щодо приведення Кодексу ГТС у відповідність з нормами та практиками ринку природного газу ЕС (див. лист Укртрансгазу до Секретаріату Енергетичного Співтовариства від 26.06.2018). 

 

11 липня вже відбулась перша зустріч представника Секретаріату, Укртрансгазу та НКРЕКП в рамках медіації, призначеної Енергетичним Співтовариством з метою приведення Кодексу газотранспортної системи до норм європейського енергетичного законодавства. На ній сторони виклали свої позиції, що дозволило знайти ряд спільних точок та узгодити підготовку змін на основі досягнутих домовленостей. Наступна сесія з медіатором Енергетичного Співтовариства відбудеться 25 липня.

 

 


Поділитися