Ми транспортуємо і зберігаємо енергію незалежності
live

Укртрансгаз та учасники ринку природного газу просять НКРЕКП привести Кодекс ГТС у відповідність до директив ЄС

25 червня 2018 року, м. Київ – Фахова дискусії «Впровадження добового балансування на ринку природного газу в Україні» була організована Українським центром економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова минулого тижня. В ній прийняли участь представники Міністерства енергетики, НАК «Нафтогаз України», АТ «Укртрансгаз», АТ «Укргазвидобування», групи компаній РГК, ГО «Союз учасників лібералізації газового ринку», експерти галузі. Про це повідомляє Департамент корпоративних комунікацій Укртрансгазу.

 

Головним питанням обговорення стала прийнята у грудні 2017 року нова редакція Кодексу ГТС, яка є ключовою передумовою впровадження моделі добового балансування на ринку газу. Учасники дискусії були одностайними в оцінці Кодексу як такого, що є недосконалим та вимагає термінового доопрацювання. Адже в існуючому вигляді він не тільки не досягає основної мети реформи, але й ставить під загрозу саме функціонування ринку природного газу в Україні.

 

Тетяна Федорова, член правління Укртрансгазу, вважає: «Нова редакція Кодексу не відповідає ні європейським фаховим регуляторним нормативам, ні практикам європейських газових операторів. Вона містить ряд недосконалостей та суттєвих обмежень, які унеможливлюють відповідальний,  справедливий та рівновіддалений  доступ до основного цінного активу ринку – природного газу як технологічного ресурсу української ГТС. Тому твердження НКРЕКП про те, що нова редакція Кодексу ГТС відповідає усім без виключення вимогам Секретаріату Енергетичного Співтовариства, не відповідає дійсності та є хибним».

 

Серед основних недоліків Кодексу, які потребують негайного усунення:

  • підміна понять «послуга балансування» та «несанкціонований відбір» (крадіжка) ресурсу оператора ГТС. Включення несанкціонованого відбору до послуги балансування призводить до масштабних фінансових маніпуляцій на ринку та реальної крадіжки ресурсу;
  • використання лише ретроспективного підходу (без врахування прогнозних обсягів споживання) до визначення оператором ГТС розміру фінансового забезпечення;
  • відсутність умов для функціонування газової біржі, яка б користувалася довірою учасників ринку природного газу та мала би необхідний рівень ділової репутації;
  • заборона вільного ринку потужностей на внутрішніх точках виходу з ГТС, коли операторам ГРМ надане виключне право на придбання таких потужностей. Це призводить до автоматичного  усунення інших учасників ринку природного газу та спотворення конкуренції на ньому;
  • відсутність прозорої та збалансованої тарифної методології Регулятора. 

 

Укртрансгаз як оператор ГТС України, згідно з вимогами ч. 1 ст. 33 Закону України «Про ринок природного газу», має відповідальність запропонувати регулятору редакцію кодексу, складену у відповідності до директив ЄС. Укртрансгаз неодноразово пропонував НКРЕКП власне бачення редакції Кодексу ГТС, яке б дозволило вирішити основні проблеми:

  • розмежувати послуги з транспортування природного газу від несанкціонованого (тобто протиправного) відбору природного газу оператора ГТС, оскільки такі протиправні дії є предметом регулювання Кримінального Кодексу України;
  • забезпечити належний контроль за обсягами несанкціонованого відбору і створити ефективні стимули попередження такого явища;
  • визначати рівень фінансового забезпечення з урахуванням саме прогнозних обсягів споживання, що є нормальною європейською практикою;
  • реалізувати необхідні заходи для розвитку газової біржі на українському ринку природного газу;
  • усунути законодавчі обмеження та забезпечити рівний доступ зацікавлених учасників ринку природного газу до ринку потужностей, в тому числі на точках виходу з ГТС.  

 

У підсумку, учасники дискусії звернулися до НКРЕКП з проханням взяти до уваги існуючі зауваження, які надавалися Регулятору останні роки усіма учасниками ринку, проаналізувати їх та внести необхідні зміни до Кодексу ГТС. Зокрема, з дотриманням фундаментальних принципів: визнання технологічного ресурсу природного газу оператора ГТС – цінним матеріальним активом, а також визначення відповідальності кожного учасника ринку природного газу і тільки після того надання їм можливості використовувати ресурс оператора ГТС.


Поділитися