Президент Укртрансгазу Ігор Прокопів провів прес-конференцію: "ГТС України: минулі виклики, сьогодення та майбутнє"

28 липня 2016 року, м.Київ — Сьогодні в приміщенні інформаційного агенства «Укрінформ» відбулась прес-конференція Президента ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» Ігоря Прокопіва на тему: «ГТС України: минулі виклики, сьогодення та майбутнє».

Пропонуємо вашій увазі відео-запис прес-конференції та презентацію виступу.

 

Завантажити презентацію (PDF)

Текстовий варіант виступу Президента ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» Ігоря Прокопіва на прес-конференції «ГТС України: минулі виклики, сьогодення та майбутнє» наводиться нижче:

 

Пропоную ознайомитись чим живемо сьогодні, і про що переживаємо і думаємо на майбутнє.

Коротко про підприємство. Укртрансгаз – це найбільша компанія в сфері послуг в Україні. 20 тисяч 702 працюючих. Характеристики газотранспортної системи, це потужність ГТС: на вході 302 млрд.куб.м, в тому числі 21 млрд.кубометрів з країн Європи, а на виході 178 млрд.куб.м. Протяжність 38 тисяч кілометрів, з них 1,5 тисячі кілометрів тих якими ми сьогодні не користуємось, які знаходяться в зоні АТО і в Криму. Це потужність газосховищ, 12 ПСГ потужність 31 млрд.куб.м, з однією також (Вергунська – ред.), яка знаходиться в зоні АТО. Балансова вартість системи 352 млрд.грн.

Минулі виклики. Це липень 2014 року, після революції гідності компанія проходила досить велику турбулентність, скажімо так. Ми застали компанію яка мала системну заборгованість по зарплаті, складний кредитний портфель, велика значна частина була у валюті, всі проблемні банки: Надра, Дельта, ВБР Януковича, Промінвест російський і так далі. Повна енергетична залежність від Російської Федерації, тобто газотранспортна система була орієнтована тільки на отримання газу від росіян аніяк із Європи. Також складний клімат в колективі, невідповідність тарифів: тарифи були занижені більше ніж як у 3 рази. Тобто дохідна частина була критична. Таку розбалансовану компанію ми отримали в 2014 році.

За два роки вдалося стабілізувати ситуацію. Зупинюсь на головному. Другий рік поспіль ми маємо затверджений фінансовий план, збалансований тариф, якщо тариф був 82 гривні, то наступне підняття було 294 гривні, сьогодні 217 гривень. Чому меншає тариф? Тому що ми боримось зі своїми затратами. В першу чергу це затрати на паливний газ. Але це достатній тариф для того аби нормально існувати компанії. Ріст сплати податків в рази, оптимізований кредитний портфель.

Що таке робота газотранспортної системи України? Це два мільярди доларів щорічно поступає у валютну скарбничку держави. Це чистий дохід від реалізації товарів, робіт та послуг Укртрансгазу по плану на 2016 рік – 31,0 млрд. грн. Порівняно з 2014 роком – 14,3 млрд.грн., це зростання більше як у два рази. Це великий платник податку в державі. Якщо у 2014 році ми сплатили совокупно 1,7 млрд.грн, то в планах на 2016 рік вже 6,5 млрд.грн. Ріст більше як у три рази, тобто ми є бюджетоутворюючим підприємством України.

Кредити. На сьогодні валютних кредитів у нас немає, існує кредитна лінія в 1,375 млрд.грн, з якої 64% знаходяться в державному банку «Укргазбанк» і використовується як кредитний запас у літній період, коли поступлення коштів менші для забезпечення виробничої програми та підготовки до опалювального сезону.

Одним з успіхів компанії я вважаю економію природного газу на власні потреби. Це найбільша наша витратна стаття. В 2014 році НКРЕ встановило нам норму 2,2 млрд. кубів газу при транзиті в 64 млрд.куб.м. Сьогодні ми очікуємо транзит 70 млрд.куб.м, йдемо в графіку. В тарифі встановлена норма 1,6 млрд.куб.м і в 1,4 млрд.куб.м плануємо вкластися. Якщо від 2,2 відняти 1,4 отримаємо 800 мільйонів кубів економії газу, помножте на 7 і отримаєте більше 5 млрд.грн економії фінансових коштів для країни яка закуповує газ у валюті – це така дуже показова робота Укртрансгазу, щоденна. Зміна була насамперед у зміні філософії: філософії переходу розуміння кубів до розуміння гривень. Коли раніше питав працівника трансгазу, що таке сто тисяч кубів газу, відповідь була така: «та це на витрати туди-сюди..». Після того як людей заставили зрозуміти, що це треба множити на 7 і це 700 тисяч гривень, а не 100 тисяч кубів, філософія дала свої результати. Це тотальний облік, це контроль і ліміти за використанням газу для власних потреб, це заміна обладнання. Тобто це цікавий результат на сьогодні. Я вважаю що Укртрансгаз може пишатися таким показником.

Об’єми ремонтів ГТС. В 2014 році ми мали безпрецедентно мале виділення коштів на ремонт та капітальні інвестиції. Газотранспортна система експлуатується 50-60 років доволі інтенсивно, плюс на часі зміни, переходи на нові стандарти. Якщо півтора мільярда витратили на обслуговування ГТС, то план на поточний рік на рівні 6,1 млрд.куб.м, це капітальні інвестиції та ремонти. Це означає, що у 2014 році склади були пусті, неліквіди, завищені ціни, техніка яка не їде і не працює, працівники без спецодягу, і так далі. На сьогоднішній день ця ситуація знята, стабілізована, компанія нормально розвивається.

Оновлення автотранспортної техніки. Більше п’яти тисяч одиниць автотранспортної техніки обслуговує газотранспортну систему, середній вік більше 20 років. За відсутності фінансових планів, останні п'ятнадцять років ніякої техніки ніхто не закуповував. Останні закупки техніки взагалі сім років тому. Тобто чим працювати? Як виконувати завдання? У 2015 році ми купили 156 одиниць техніки, з них 11 аварійних машин на базі КрАЗ, Рено; 25 тракторів JCB; 70 автомобілів пікап Mazda, повнопривідних на яких можна проїхати по всій трасі та 54 автобуси. Якщо питання по автобусам, то в нашій системі діє 400 автобусів, які довозять наших людей до місця роботи, промплощадок, які знаходяться переважно за містом. Раніше ми використовували великі ікаруси громіздкі, зараз це невеличкі автобуси, Isuzu – дизельні та економні. Тобто це питання, яке ставили профспілки роками. П'ятнадцять років у протоколі профспілок було записано про забезпечення новими автобусами.

Реформа газового ринку. Звичайно ми є одним з учасників реформи газового ринку. Тобто сьогодні розроблені та впроваджуються кодекси ГТС та ПСГ, створені умови для збільшення частки приватних трейдерів, взаємодія з учасниками ринку проходить відповідно до європейських правил.

Енергонезалежність. За ці роки вдалось спільно з НАК «Нафтогаз України» дійти до диверсифікації. Диверсифікація – це отримання газу з різних джерел. Тобто це йде бесіда про європейський напрямок, підписано масу інтерконнекторів, тобто договорі з операторами-сусідами. На сьогоднішній день сьогодні ми повністю енергонезалежні, Україна може до 20 млрд.кубометрів, тобто всю свою потребу забезпечити з Європи. Це зараз практично і відбувається, з росіянами розуміння немає, всі транспортні потоки які йдуть в Україну на закачку заходять з Європи.

Прозорість. Прозорість це одна з вимог європейського ринку, ми є європейський оператор сьогодні. Кожен день публікуємо звітність на платформах ЄС: ENTSOG та GIE, для того аби не було питань що зайшло що вийшло. Ми повинні бути прозорі та зрозумілі. На сьогоднішній час так є, і немає жодних з того приводу негативних меседжів. Звичайно ми розуміємо коли на часі газ такий дорогий – це якість газу. Із 120 лабораторій які є в Україні, 65 знаходяться в Укртрансгазі. Ми щомісяця інформуємо громадськість про якість газу, його калорійність. Це є на нашому сайті. Звичайно на часі прозорість закупівель. Укртрансгаз повністю перейшов на систему ProZorro. Вже відбулися 501 торги, 214 вже є в роботі. Ми вже бачимо економію: 7,45%. Хоча ми теж обережно розуміємо що ідеальних програм немає, відносимся до цього обережно. Існує дуже багато специфічних виробників, яких не так багато на ринку і ці загрози також є, але ми бачимо що система ефективна і активно на неї перейшли і користуємось.

Середньомісячна зарплата. Високим показником звичайно є середньомісячна зарплата наших працівників, часто нас звинувачують що вона одна з найбільших в Україні. В 2014 році вона складала 7638 грн., на кінець 2016 року ми очікуємо 12099 грн. Це велика зарплата як для України, але я вважаю що хтось повинен бути драйвером. Колись у свій час Генрі Форд казав: «Робітникам треба платити бо будемо мати революцію як в Росії». І він став драйвером американської економіки. Тому я вважаю що Укртрансгаз також є тим драйвером. Ми система, яка з’єднана з іншими системами, з операторами інших країн. Наші працівники чітко знають скільки заробляють наші колеги у Словаччині та Польщі. І тому ця зарплата не є великою. Це перше. Друге. У 2014 році 7638 грн. було майже тисячу доларів, для компанії яка приносить державі мільярди, це зарплата невелика. Ми сповідуємо, що висококваліфікований співробітника має заробляти такі гроші.

Активна соціальна відповідальність. Більше 200 співробітників пройшли через АТО. В нас є один загиблий співробітник Роман Лагно, цього року ми встановили йому пам’ятник. Також була прийнята ціла програма по реабілітації наших працівників, тобто безкоштовна програма оздоровлення на відомчих базах відпочинку, в тому числі для дітей; реабілітаційна допомога людям, а також медичне страхування. Ми розуміємо що країна знаходиться у стані війни і ми повинні активним учасником в соціумі. Багато допомагаємо армії. На 12,7 млн. гривень передали радіостанції які закупили для власних виробничих потреб, Сєверодонецький аеропорт, базу відпочинку «Ялта» для національної гвардії, автомобіль хамер. Тобто постійна-постійна робота.

Якщо говорити про внутрішньокорпоративну культуру, в нас дуже активне спілкування з профспілками, підписаний колективний договір до 2018 року, проходять часто конференції, зустрічі. Діє художня самодіяльність. Все як у стандартній, стабільній організації.

Підводячи риску під сьогоденням і минулим, хочу зазначити наступне. Що ми маємо на сьогодні: стабільно працююча організація, яка приносить два мільярди доларів виручки, яка платить шість з половиною мільярдів гривень податку, двадцяти тисячам людей платить високу зарплату, є замовником послуг і товарів у багатьох українських підприємств, тобто є драйвером економіки.

 

Майбутнє. І при тому всьому, при тій стабільній роботі ми прекрасно розуміємо що ми підсуваємось до реформ. Нічого немає вічного окрім одного – це рух. Реформа – це нормально. Старт реформи практично дала постанова Кабінету Міністрів України від 1 липня про реформування Нафтогазу. Я би виділив там два напрямки.

Перший напрямок, це відділення Укртрансгазу від Нафтогазу. Це зрозуміло, тому що деюре, згідно кодексу ми є незалежний оператор, дефакто ми є структурний підрозділ Нафтогазу. Це є конфлікт інтересів, трейдер не може керувати оператором. Ми це прекрасно розуміємо, тому ми знаходимось в робочому процесі. По-тихеньку цей процес налагоджується, шліфується і великої проблеми ми в колективі не бачимо, скажімо так по правді. Це більш виробнича ситуація, ми її розуміємо.

Більша проблема і другий напрямок, це відділення магістральних газопроводів України від Укртрансгазу, створення нової структури в короткі терміни. Цей напрям викликав бурхливе обговорення і в колективі і в профспілках. Колектив Укртрансгазу на 60% і більше є високоосвіченими людьми, які мають вищу освіту, плюс сучасні комунікації, спілкування між людей, активне обговорення дає певну хвилю. Ця хвиля переросла в збори голів профспілкових організацій Укртрансгазу, після чого з’явилось звернення на адміністрацію підприємства, на Міністра, про включення трьох представників профспілок в робочу групу Міненерго по реформуванню Укртрансгазу. В чому проблема? Якщо подивитись на структуру з чого складається трансгаз – це 20 тисяч людей, то 13,5 тисяч це люди які зайняті в транспортній роботі; 2,2 тисячі працюючих – це підземні газосховища; 4,4 тисячі – це чотири сервісні служби і 460 працівників обслуговують наші непрофільні активи. Якщо збити докупи тих хто залишається – 7060 працівників, залишаються в старій структурі Укртрансгазу, згідно поділу, і вони мають жити на тариф який на сьогоднішній день не є великий, які отримають газосховища за зберігання. Тому незрозуміла ситуація на що має жити цей колектив. Як воно має існувати і що має відбутися. Це перше. Друге, не зрозуміло чому є відділення підземних газосховищ. Укртрансгаз провів аналітику, він давно спілкується, давно має курс в цьому плані. Ми брали наприклад за основу подібну структуру в Європі – GRDgaz. Це французький оператор газотранспортної системи. Вони правда не є транзитним підприємством, а лише займаються транспортуванням газу для споживачів країни, орієнтовані на внутрішнє споживання. В них 32 тисячі кілометрів газопроводів, в нас 38. Підземних газосховищ 12, в них 9, правда меншої ємкості – 4,5 млрд.куб.м. У них газосховища разом з транспортом, ніхто їх не розділяє. Це перше. Друге, газосховища можуть вижити лише після того, якщо вони стануть газовим хабом, коли буде побудовані «Дроздовичі-Германовичі», це мінімум два-три роки. Це спільна робота поляків та українців, вона йде, але її пришвидшити не реально. До того часу цей проект збитковий. Що таке сервісні служби? Спілкуючись з польським Gaz-system, поляки сказали наступну річ: «Добрі американці, добрі європейці, але головне – національний інтерес. Ми в свій час знищили сервісні служби, сьогодні не можемо знайти зварника».

Сто п’ятдесят висококласних зварників в Україні які є, - знаходяться в нашій філії «Укргазпромбуд». Якщо ми не дай Боже зробимо якийсь різкий рух, то вони поїдуть варити російські труби, до тих же поляків, і ми залишимось ні з чим. Це дуже ризиковані кроки, дуже тонкі кроки, тому воно викликало таке бурхливе обговорення в колективі.

Ми вважаємо що сьогодні відділення в короткому часі підземок та сервісних служб не на часі. Сервісні служби зберегти треба обов’язково, непрофільних активів треба позбутися. Великий досвід цього в трансгазі є, пік найбільшої кількості працівників 2009 рік – 30 тисяч працюючих, сьогодні ми на кінець 2016 року очікуємо 19 тисяч співробітників. Робота йде кожен день, йде по-людськи: треба людині дати допрацювати – треба дати допрацювати; як він має бути наставником – нехай буде наставником; має прийти молодий спеціаліст – має прийти молодий спеціаліст. Це виробництво, з цим жартувати не можна.

Пропозиції колективу приблизно наступні. Це переформатування трансгазу на протязі двох років, це сходилось у свій час з думкою світового банку, на базі діючого Укртрансгазу. Зменшення філій управління магістральних газопроводів з п’яти до чотирьох. На базі філії «Львівтрансгаз» створити філію підземних газосховищ України і спробувати відтворити її життя в форматі філії. З чотирьох сервісних служб зробити мінімум дві, і відділити філію «Агрогаз», відділити цивілізовано – це також наші працівники, це робочі місця в Україні. Підійти до всього треба зважено, мудро, з врахуванням думок колективу обов’язково.

Основна задача: не зробити гірше, зробити краще і зберегти те що ми маємо!

 

 


Поділитися