Ігор Прокопів: "Україна не має права втратити свої транзитні можливості"

12 жовтня 2016 року, м. Київ — Сьогодні в роботі Другого газового форуму взяв участь Президент ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» Ігор Прокопів, який у своєму виступі зосередив увагу на стані імплементації положень Закону України «Про ринок природного газу», етапах стабілізації роботи підприємства, стратегічних напрямах розвитку підприємства.

Відділ зв’язків з громадськістю та пресою ПАТ«УКРТРАНСГАЗ» пропонує ваші увазі текст виступу Ігоря Прокопіва.

Імплементація. Минулого року був прийнятий та вступив у дію Закон України «Про ринок природного газу.

Відповідно до вимог статті 33 даного Закону, Укртрансгазом як оператором ГТС були розроблені кодекси газотранспортної системи та газосховищ, які базуються на імплементації норм актів Енергетичного Співтовариства у сфері енергетики.

Зокрема, щодо умов доступу до газотранспортних мереж; розподілу потужностей; балансування; правила регулювання перевантажень, а також взаємодію суміжних операторів ГТС та правил обміну інформацією.

Була критика, що часто все змінюється. Хочу відзначити, що польський оператор ГТС, компанія Gaz-System коли переходила на подібні умови як ми, вони за рік прийняли більше ніж сто поправок.

Для чого взагалі існує кодекс і для чого воно виписано, для того аби в першу чергу не допустити нам як трансгазу, те що нам найбільше болить, так званих дірок в балансі газу. Що це таке? Це спожитий незаконно газ. Тому ми за те аби поправки були і ми маємо надію спільно з регулятором врегульовувати цю ситуацію.

Договори про підключення. На сьогоднішній день, ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» уклало угоди про взаємодію з операторами ГТС Угорщини (то точках з'єднання Берегово та Берегдароц), Словаччини (по точці з'єднання Будінце), Румунії (по точці з'єднання Ісакча 1). З оператором ГТС Польщі по точці з'єднання Германовичі діє операторська угода, яка також укладена згідно з вимогами Кодексу про взаємодію.

Поряд з цим ведеться активна робота з операторами ГТС Румунії, Польщі, Словаччини та Молдови по укладенню угод про взаємодію для інших точок з'єднання мереж.

Прозорість. За останній рік здійснений семимильний крок в частині прозорості діяльності Укртрансгазу. На офіційному веб-сайті оперативно розміщується вся необхідна інформація для учасників газового ринку, діє власна платформа прозорості, яка щоденно оновлює інформацією не тільки про стан газотранспортних потоків та роботу газосховищ, а й про якість природного газу, вільні потужності та стан закупівель через систему ProZorro.

Поряд з цим інформація розміщується на європейських інформаційних ресурсах, зокрема на платформі прозорості європейської асоціації операторів ГТС.

Організаційні зміни. Для успішної імплементації Закону про ринок газу нами були проведені організаційні зміни: створено управління комерційної диспетчерської, департамент стратегічного розвитку, представництво Укртрансгазу в Словацькій Республіці, яке опікується діловими взаємозв’язками з партнерами Словаччини та Угорщини.

Ми також маємо свого представника при головному офісі асоціації європейських операторів газотранспортних систем, що в Брюсселі.

Все це дозволяє нам знаходитись в стані активного діалогу з європейськими партнерами та учасниками газового ринку України.

Стабілізація роботи компанії. Поряд з цим в самому Укртрансгазі за останні два роки також відбулись кардинальні зміни: стабілізовано фінансовий стан підприємства; змінена філософія виробництва, тотальна економія: один куб газу – це сім гривень; збільшені обсяги капітальних ремонтів та інвестицій; реалізовується програма оновлення парку автотранспортних засобів; впроваджуються кращі європейські практики; забезпечується належне виконання соціального пакету – заробітна плата зросла у 1,5 рази.

Було не легко. За цей час чимало викликів стояло перед Укртрансгазом, насамперед це події в зоні проведення АТО: в результаті постійних ворожих обстрілів, нами було зафіксовано більше 30 відмов об’єктів газотранспортної системи. Апогеєм цих подій стала розгерметизація газопроводу «Донецьк-Маріуполь» влітку 2015 року. Але ми з цими ситуаціями впорались і забезпечили стабільне транспортуванню газу споживачам України та Європи. Переконаний, впораємось і далі.

Я вірю в те що потенціал двадцяти тисяч людей які працюють в компанії та більше шістдесяти років Україну та Європу забезпечують газом є надзвичайно висококадровий.

Проблематика. Проблематика відома, вона нашуміла останніми днями – це конфлікт між Нафтогазом та Укртрансгазом. В чому основа? Вишукують різні причини: закупки, прозорість і всяке інше. Насправді все дуже просто – конфлікт оператора і трейдера. Оператор по статусу завжди вище за трейдера. Трейдерів багато, а оператор один, він відповідає за баланс газу в державі. Насправді в нас все навпаки, сто відсотків акції оператора ГТС належить трейдеру. До чого воно привело? Чому виник конфлікт?

Ми є компанія яка має регульований свій дохід, бо нам встановлює нашу дохідну частину НКРЕКП. Нам немає різниці який тариф, скільки нам хто платить. Головне аби наші доходи покривали витрати з мінімальною прибутковістю. Сьогодні нам НАК «Нафтогаз України» винен 7 млрд. гривень. Скажіть будь-ласка як має існувати природня монополія при такому боргу. Як має вимагати Укртрансгаз в Нафтогазу свої борги, коли це стовідсотковий твій власник? Коли змінені повністю статути за останній рік? Коли відбувається повна узурпація влади? Коли одним рішенням правління можна звільнити все правління Укртрансгазу.

Далі розбаланси, 928 мільйонів гривень – це розбаланси за перший квартал поточного року. Тому ми були вимушені подати на НАК до суду і ми виграли цей суд.

Далі втручання в операційну діяльність оператора, це взагалі недопустимі речі. Окрім цього, існує конфлікт між профспілками Укртрансгазу та адміністрацією Нафтогазу.

Все це вилилось в ті рішення які сьогодні є. На щастя втрутився Уряд, сьогодні передали Кабміну управління Нафтогазом. Сьогодні також працює група, яка складається з трьох підгруп під керуванням Віце-прем’єр міністра України Володимира Кістіона. Вчора на групі по врегулюванню конфлікту практично ми дійшли згоди про ті компенсуючі заходи, які могли би дати по-тихеньку перехідний період аби стати незалежним оператором. Тобто більше функцій перейде під незалежну наглядову раду. Я думаю, що ми з цього конфлікту вийдемо з честю, тому що ми не маємо право на конфлікти, адже сьогодні як ви бачите середня температура менше восьми градусів, тому ми повинні вже включати котельні.

Стратегічні напрямки. Перше – бути незалежним оператором, ми для цього все зробимо. Яка загроза в нас? Це ми не маємо контракту з Газпромом та Стокгольмський суд. Оптимізація, ми пропонуємо еволюційний варіант: зменшення кількості філій та виведення третини потужностей. Найголовніша мета – пошук інвестора для забезпечення завантаженості української газотранспортної системи після 2019 року.

Ми не очікуємо інвестора, який прийде бути оператором та навчить нас крутити засувку, ми це вміємо і без нього, а який би допоміг зберегти завантаження ГТС, можливо збільшити або відкрити нові потоки та коридори.

Особливо це актуально в період активізації робіт по будівництву обхідних газотранспортних коридорів на півночі та півдні.

Україна немає права втратити свої транзитні можливості, тому рухатись потрібно швидко, незабувати що на дворі вже скоро зима. 


Поділитися