Ігор Прокопів: «Інтеграція української ГТС в європейський газовий ринок у дії»
– Ігоре Богдановичу, на яку ціль спрямовано інвестиційні проекти Укртрансгазу?
– Основним завданням ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» є надійне та безпечне транспортування газу, створення інфраструктурної бази для розвитку конкурентоспроможного ринку природного газу в Україні та забезпечення рівного доступу до мережі всіх учасників ринку. Для того, щоб це стало можливим, важливо здійснювати інвестиції у розвиток системи.
Тому інвестиційні проекти мають бути спрямовані на повну інтеграцію до європейського ринку, використання терміналів СПГ в Європі, а також надання вільного доступу до підземних сховищ газу України, і, як наслідок, зростання конкуренції та конвергенції ціни на природний газ для всіх споживачів.
Ми готові розвивати співробітництво з сусідніми європейськими країнами у напрямку організації єдиного регіонального газового ринку на базі розробленої в EC цільової газової моделі. Така модель передбачає створення торговельної зони, яка охоплює території кількох держав, діє за принципом «вхід – вихід», включає ліквідні регіональні хаби та інтерконнектори, дає змогу вільно доставляти газ споживачам всередині зони.
– Який широкомасштабний проект сьогодні реалізовує вітчизняний газотранспортний оператор?
– Нині спільно з польськими колегами ми реалізовуємо проект будівництва інтерконектора між Україною та Польщею, метою якого є забезпечення можливості збільшення обсягів імпорту газу в Україну з Європи через Польщу, а також забезпечення можливості зберігання європейського газу в підземних сховищах газу України та його подачі споживачам Європи.
Передбачається, що газопровід буде працювати як в аверсному, так і в реверсному режимах. Наразі сторонами здійснюються підготовка спільного техніко-економічного обґрунтування проекту.
На території України як основний варіант розширення було визначено будівництво газопроводу «Дроздовичі – Більче-Волиця» довжиною близько 110 км та діаметром 1000 мм, пропускною здатність від 5 до 8 млрд км3 за рік. Орієнтовна вартість становить близько 245 млн дол США. На даний час триває розроблення спільного з GAZ-SYSTEM техніко-економічного обгрунтування.
– Чи існує перспектива долучення вітчизняної ГТС до європейського газового коридору «Північ – Південь»?
– Така перспектива існує саме за рахунок долучення інтерконектора Україна – Польща до проекту європейського газового коридору «Північ – Південь».
Будівництво інтерконектора Україна – Польща у межах розбудови газового коридору «Північ – Південь» відкриє доступ Україні до європейського газового ринку через систему інтерконекторів (Польща – Німеччина, Польща – Словаччина, Польща – Чехія, Польща – Литва та інших), а також до потужностей польського LNG-терміналу Свіноусце.
– Розкажіть детальніше про проект розвитку східноєвропейського газового хабу.
– Надійність постачань природного газу забезпечується комплексом підземних сховищ газу. Країни Європи могли б спільно використовувати підземні газові сховища в Україні як компенсаційні потужності в пікові періоди споживання газу. Комплекс підземних сховищ газу дає можливість створювати резерви природного газу, купленого за спотовими цінами як для України, так і для країн Західної та Центральної Європи для подальшого споживання в пікові періоди.
Приєднання ГТС країн Центральної та Східної Європи до західної частини української газотранспортної системи дасть змогу забезпечити закачування, зберігання та відбір з українських підземних сховищ до 15 млрд м3 природного газу для іноземних власників.
Також це дасть можливість оптимізувати режим роботи всіх суміжних операторів газотранспортних мереж, здійснювати координацію розвитку газової інфраструктури в регіоні та створити на базі підземних сховищ потужний газовий хаб, який вирішуватиме завдання балансування, зберігання, перерозподілу надходження і постачання газу між Україною та країнами ЄС.
Реалізувати такий проект неможливо без оперативної системи інформування наших партнерів про діяльність газотранспортного підприємства.
– Як нині працює система інформування громадськості про основні виробничі показники Укртрансгазу?
– Починаючи з жовтня минулого року ми розпочали щоденну публікацію даних з надходження та транзиту блакитного палива територією України до країн ЄС на інформаційній платформі асоціації операторів європейських ГТС.
Також у щоденному режимі на загальнодоступній європейській платформі прозорості оприлюднюється оперативна інформація про стан роботи української мережі підземних сховищ газу.
Інформування громадськості та європейських партнерів про стан роботи української газотранспортної інфраструктури – наш черговий крок з реалізації політики прозорості та впровадження стандартизованих європейських процедур роботи операторів газотранспортних мереж.
– Говорячи про стандартизовані європейські процедури роботи операторів газотранспортних мереж, мова йде про кодекси мереж газотранспортної системи та підземних сховищ газу?
– Так. Приєднавшись до Енергетичного Співтовариства Україна зобов’язалася впроваджувати у власне законодавство Директиву 2009/73/ЄС та Регламент 715/2009, які складають частину Третього енергетичного пакета.
З метою виконання вищезазначених регламентів ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» розробляє «Кодекс мережі газотранспортної системи» та «Кодекс підземних сховищ газу».
Зазначені кодекси повинні забезпечити вільний, недискримінаційний доступ до газотранспортної системи та інфраструктури зберігання і є правилами роботи операторів ГТС та підземних сховищ газу та їх клієнтів. Кодекси мають вступити в силу з 1 жовтня 2015 року та передбачають:
- перехід на систему «вхід – вихід»;
- правила доступу до ГТС та ПСГ;
- розподіл потужностей в точках входу – виходу системи;
- правила роботи в випадку перевантаження системи і транспортування некондиційного газу;
- правила комерційного балансування;
- правила поведінки на випадок збоїв у роботі та інше.
Така робота є типовою для країн ЄС і в планах Компанії забезпечити аналогічну роботу в Україні.