Ігор Прокопів: «Інтеграція української ГТС в європейський газовий ринок у дії»

– Ігоре Богдановичу, на яку ціль спрямовано інвестиційні проекти Укртрансгазу?

– Основним завданням ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» є надійне та безпечне транспортування газу, створення інфраструктурної бази для розвитку конкурентоспроможного ринку природного газу в Україні та забезпечення рівного доступу до мережі всіх учасників ринку. Для того, щоб це стало можливим, важливо здійснювати інвестиції у розвиток системи.

Тому інвестиційні проекти мають бути спрямовані на повну інтеграцію до європейського ринку, використання терміналів СПГ в Європі, а також надання вільного доступу до підземних сховищ газу України, і, як наслідок, зростання конкуренції та конвергенції ціни на природний газ для всіх споживачів.

Ми готові розвивати співробітництво з сусідніми європейськими країнами у напрямку організації єдиного регіонального газового ринку на базі розробленої в EC цільової газової моделі. Така модель передбачає створення торговельної зони, яка охоплює території кількох держав, діє за принципом «вхід – вихід», включає ліквідні регіональні хаби та інтерконнектори, дає змогу вільно доставляти газ споживачам всередині зони.

 

 Який широкомасштабний проект сьогодні реалізовує вітчизняний газотранспортний оператор?

– Нині спільно з польськими колегами ми реалізовуємо проект будівництва інтерконектора між Україною та Польщею, метою якого є забезпечення можливості збільшення обсягів імпорту газу в Україну з Європи через Польщу, а також забезпечення можливості зберігання європейського газу в підземних сховищах газу України та його подачі споживачам Європи.

Передбачається, що газопровід буде працювати як в аверсному, так і в реверсному режимах. Наразі сторонами здійснюються підготовка спільного техніко-економічного обґрунтування проекту.

На території України як основний варіант розширення було визначено будівництво газопроводу «Дроздовичі – Більче-Волиця» довжиною близько 110 км та діаметром 1000 мм, пропускною здатність від 5 до 8 млрд км3 за рік. Орієнтовна вартість становить близько 245 млн дол США. На даний час триває розроблення спільного з GAZ-SYSTEM техніко-економічного обгрунтування.

 

 Чи існує перспектива долучення вітчизняної ГТС до європейського газового коридору «Північ – Південь»?

– Така перспектива існує саме за рахунок долучення інтерконектора Україна – Польща до проекту європейського газового коридору «Північ – Південь».

Будівництво інтерконектора Україна – Польща у межах розбудови газового коридору «Північ – Південь» відкриє доступ Україні до європейського газового ринку через систему інтерконекторів (Польща – Німеччина, Польща – Словаччина, Польща – Чехія, Польща – Литва та інших), а також до потужностей польського LNG-терміналу Свіноусце.

 

 Розкажіть детальніше про проект розвитку східноєвропейського газового хабу.

– Надійність постачань природного газу забезпечується комплексом підземних сховищ газу. Країни Європи могли б спільно використовувати підземні газові сховища в Україні як компенсаційні потужності в пікові періоди споживання газу. Комплекс підземних сховищ газу дає можливість створювати резерви природного газу, купленого за спотовими цінами як для України, так і для країн Західної та Центральної Європи для подальшого споживання в пікові періоди.

Приєднання ГТС країн Центральної та Східної Європи до західної частини української газотранспортної системи дасть змогу забезпечити закачування, зберігання та відбір з українських підземних сховищ до 15 млрд м3 природного газу для іноземних власників.

Також це дасть можливість оптимізувати режим роботи всіх суміжних операторів газотранспортних мереж, здійснювати координацію розвитку газової інфраструктури в регіоні та створити на базі підземних сховищ потужний газовий хаб, який вирішуватиме завдання балансування, зберігання, перерозподілу надходження і постачання газу між Україною та країнами ЄС.

Реалізувати такий проект неможливо без оперативної системи інформування наших партнерів про діяльність газотранспортного підприємства.

 

 Як нині працює система інформування громадськості про основні виробничі показники Укртрансгазу?

– Починаючи з жовтня минулого року ми розпочали щоденну публікацію даних з надходження та транзиту блакитного палива територією України до країн ЄС на інформаційній платформі асоціації операторів європейських ГТС.

Також у щоденному режимі на загальнодоступній європейській платформі прозорості оприлюднюється оперативна інформація про стан роботи української мережі підземних сховищ газу.

Інформування громадськості та європейських партнерів про стан роботи української газотранспортної інфраструктури – наш черговий крок з реалізації політики прозорості та впровадження стандартизованих європейських процедур роботи операторів газотранспортних мереж.

 

 Говорячи про стандартизовані європейські процедури роботи операторів газотранспортних мереж, мова йде про кодекси мереж газотранспортної системи та підземних сховищ газу?

– Так. Приєднавшись до Енергетичного Співтовариства Україна зобов’язалася впроваджувати у власне законодавство Директиву 2009/73/ЄС та Регламент 715/2009, які складають частину Третього енергетичного пакета.

З метою виконання вищезазначених регламентів ПАТ «УКРТРАНСГАЗ» розробляє «Кодекс мережі газотранспортної системи» та «Кодекс підземних сховищ газу».

Зазначені кодекси повинні забезпечити вільний, недискримінаційний доступ до газотранспортної системи та інфраструктури зберігання і є правилами роботи операторів ГТС та підземних сховищ газу та їх клієнтів. Кодекси мають вступити в силу з 1 жовтня 2015 року та передбачають:

  • перехід на систему «вхід – вихід»;
  • правила доступу до ГТС та ПСГ;
  • розподіл потужностей в точках входу – виходу системи;
  • правила роботи в випадку перевантаження системи і транспортування некондиційного газу;
  • правила комерційного балансування;
  • правила поведінки на випадок збоїв у роботі та інше.

Така робота є типовою для країн ЄС і в планах Компанії забезпечити аналогічну роботу в Україні.


Поділитися