live

10. Фінансова стабільність незалежного Оператора ГТС України

Для стабільної роботи ГТС з 2020 року необхідно вирішити всі юридичні та організаційні питання в рамках проекту анбандлінгу. Але не менш важливим є створення засад для фінансової незалежності ТОВ «Оператор ГТС України». Для цього слід розв’язати дві проблеми, що негативно впливають на діяльність чинного оператора ГТС – Укртрансгазу, а саме: встановити економічно обґрунтовані тарифи та припинити нарощування боргів за балансування газу в системі. Головну роль тут має зіграти НКРЕКП.

 

За інших умов новостворений Оператор може збанкрутувати вже до кінця наступного року.

 

Наприкінці грудня минулого року НКРЕКП затвердила тимчасові тарифи на послуги транспортування природного газу для точок входу і виходу. Встановлені тарифи є в два рази нижчими від обґрунтованих. Через це дефіцит коштів Укртрансгазу наприкінці 2019 року досягне близько 20 млрд грн. Надходження не покривають навіть головні статті витрат Товариства – закупівлю газу на власні технологічні витрати, виплату заробітної плати, проведення ремонтів та здійснення капітальних інвестицій.

 

Компанія очікує на встановлення Регулятором економічно обґрунтованих тарифів, які забезпечать безперебійне функціонування газотранспортної системи у разі припинення транзиту російського газу. Таким чином буде збережено життєздатність української ГТС і безпеку постачання природного газу українським споживачам.

 

Несанкціонований відбір газу з газотранспортної системи операторами ГРМ (облгазами) також спричиняє багатомільярдні борги перед Укртрансгазом вже не один рік. 

 

Переважна кількість облгазів порушує законодавство, керуючись двома обставинами.

 

Перший чинник – структура тарифів облгазів, зокрема, витрати на виробничо-технологічні потреби (ВТВ). Так, облгази незаконно відбирають газ з газотранспортної системи на ВТВ, посилаючись на відсутність відповідних коштів в тарифі на розподіл природного газу, що встановлений НКРЕКП. При цьому облгази через суди змусили Регулятора встановити економічно обґрунтовані тарифи на розподіл природного газу.

 

Другий – соціальний. А саме неспроможність операторів газорозподільних мереж повністю відключити підприємства-боржники, зокрема виробників теплової енергії для населення, у яких відсутні постачальники газу.

 

Однак принципові зрушення можливі лише за умови прийняття відповідних змін у Кодексі ГТС та зміни тарифів як самого оператора ГТС, так і операторів ГРМ.

 

У разі «заморожування» проблеми майбутній незалежний Оператор ГТС, залишившись без підтримки Групи Нафтогаз, просто не витримає боргового навантаження.